Systemy Epifanes na laminat

Ostateczny rezultat wykonanych prac malarskich w wielkim stopniu zależy od przygotowania i stanu podłoża oraz warunków w jakich używano farb i lakierów.

Przygotowanie powierzchni

Nowy laminat musi mieć przynajmniej 4 tygodnie zanim zostanie pomalowany. Z reguły jednak laminat, który ma być malowany jest znacznie starszy dlatego jego powierzchnię należy zmyć ciepłą wodą z mydłem, aby usunąć wszystkie rozpuszczalne w wodzie zanieczyszczenia. Po wyschnięciu należy odtłuścić i przygotować malowaną powierzchnię laminatu za pomocą EPIFANES Fiberglass Prep Cleaner. Czynność ta jest konieczna, gdyż później całą powierzchnię należy przeszlifować i tłuste zanieczyszczenia mogłyby zostać wtarte w laminat.

Następnie należy dokładnie sprawdzić stan laminatu. Jeżeli gelcoat jest gładki, a tylko utracił kolor i połysk wtedy laminat wymaga jedynie lekkiego przeszlifowania suchym papierem gradacji 320, a następnie ponownego oczyszczenia za pomocą EPIFANES Fiberglass Prep Cleaner  Jeżeli laminat wykazuje uszkodzenia osłabiające jego konstrukcję muszą one zostać uprzednio naprawione. Natomiast wszystkie ubytki oraz rysy znajdujące się nad linią wodną należy wypełnić szpachlą EPIFANES Fiberglass Filler, zaś pod linią wodną za pomocą EPIFANES Epoxy Filler 1300. Ponieważ rysy są zazwyczaj bardzo wąskie, zalecane jest ich przeszlifowanie, przez co możliwe jest ich lepsze szpachlowanie. Po wyschnięciu szpachli, powierzchnię przeszlifować suchym papierem ściernym gradacji 280. Miejsca szpachlowane za pomocą EPIFANES Fiberglass Filler powinno się zaraz po wyschnięciu tej szpachli ( 30 – 60 min) przeszlifować suchym papierem gradacji 280, a następnie zamalować farbą którą ma być pomalowany laminat z 15% dodatkiem rozcieńczalnika. Działanie to zabezpieczy wyschniętą szpachlę przed nasiąknięciem wilgocią. Po wyschnięciu farby (24 godz.) szpachlowane i zamalowane miejsca należy lekko przeszlifować suchym papierem gradacji 280. Tak przygotowany laminat nadaje się do dalszego malowania.

Możliwe jest zastosowanie trzech rodzajów farb jednoskładnikowych do malowania laminatu ponad linią wodną. EPIFANES Yacht Enamel, EPIFANES Monourethane, oraz EPIFANES Nautiforte. Pierwsza z farb – EPIFANES Yacht Enamel jest tradycyjną emalią jachtową przeznaczoną do malowania laminatu, drewna oraz stali po zastosowaniu odpowiedniej farby podkładowej (primera). Pozostałe dwie farby można stosować bezpośrednio na gładki gelcoat. W takim wypadku pierwszą warstwę powinno się rozcieńczy 5 – 10 %. Farba EPIFANES Nautiforte przeznaczona jest specjalnie do malowania laminatów o typowych jasnych kolorach. Dla tego dostępna jest tylko w trzech najpopularniejszych kolorach – białym, kremowo-białym (oyster #24) oraz białym z dodatkiem szarego (offwhite #25). Farba ta jest bardzo odporna na żółknięcie oraz przez dodatek żywic silikonowych daje gładką i łatwą do utrzymania w czystości powierzchnię. Należy jednak zwrócić uwagę, że zastosowanie farby podkładowej Epifanes EPIFANES Fiberglassprimer w każdym wypadku pozwoli wyrównać drobne nierówności gelcoat’u oraz pozwoli uzyskać właściwy głęboki kolor. Farba gruntowa EPIFANES Fiberglassprimer jest biała i można zabarwić ją dodając każdej z farb wykończeniowych.

Tabela nr 13

LpProduktLiczba warstw
Rozcieńczalnik i rozcieńczenie w proc
Czas schnięcia kolejnych warstw przy 18 st. CPapier ściernyUwagi
1.EPIFANES
Fiberglassprimer
1Brushthinner
for Paint&Varnish
0-5%
24 godziny320 suchyKonieczny przed malowaniem EPIFANES Yacht Enemal
Przygotowany i zagruntowany jak wyżej laminat można pomalować następującymi farbami nawierzchniowymi:
2.EPIFANES
Yacht Enamel
3Brushthinner
for Paint&Varnish
0-5%
24 godziny400 mokryPatrz uwagi wyżej
albo:
2.EPIFANES
Monourethane
3Brushthinner
for Paint&Varnich
0-5%
24 godziny400 mokrymoże być nakładany
bezpośrednio na gładki gelcoat
albo:
2.EPIFANES
Nautiforte
3Brushthinner
for Paint&Varnich
0-5%
24 godziny400 mokrymoże być nakładany
bezpośrednio na gładki gelocat

 

Renowacja istniejących jednoskładnikowych powłok malarskich na laminacie ponad linią wodną.

Jeżeli istniejąca powłoka dobrze przylega farby jednoskładnikowe mogą być nakładane praktycznie na każdy rodzaj jednoskładnikowego bądź dwuskładnikowego podłoża oczywiście po uprzednim oczyszczeniu, odtłuszczeniu i przeszlifowaniu istniejącej powłoki. Przygotowaną powierzchnię można zagruntować za pomocą EPIFANES Epiground Prelacquer albo EPIFANES Fiberglassprimer. Ubytki można uzupełnić szpachlą EPIFANES Epoxy Filler 1300.

Jeżeli zaś istniejąca powłoka malarska straciła przyczepność (odwarstwia się lub łuszczy) powinna zostać usunięta. Usunąć ją można za pomocą substancji chemicznych przeznaczonych do usuwania powłok malarskich np. EPIFANES Paint Remover. Następnie miejsca takie należy dobrze opłukać wodą (najlepiej ciepłą), po czym powierzchnię pozostawić do całkowitego wyschnięcia.

Powierzchnię przygotować należy jak opisano w punkcie „Przygotowanie powierzchni”. Farbę dwuskładnikową EPIFANES Poly-urethane można nakładać bezpośrednio na gładki gelcoat, w takim wypadku pierwszą warstwę należy rozcieńczyć 5 – 10 %. Jednak w celu wyrównania drobnych nierówności, uzyskania głębokiego koloru oraz maksymalnej przyczepności zaleca się zastosowanie epoksydowej farby podkładowej EPIFANES Epoxy Primer. Schemat postępowania zawiera poniższa tabelka:

Tabela nr 14

LpProduktLiczba warstw
Rozcieńczalnik i rozcieńczenie w proc
Czas schnięcia kolejnych warstw przy 18 st. CPapier ściernyUwagi
1.EPIFANES
Epoxy Primer
1EPIFANES
Thinner D-601
5-10%
24 godziny220 suchyWyrównuje drobne
nierówności gelcoat'u
i zapewnia właściwy kolor
2.EPIFANES
Poly-urethane Colour
3EPIFANES
Poly-urethan Brushthinner
5-10%
24 godziny400 mokry2-gą warstwę nałożyć
w ciągu 48 godz. od 1-ej

 

Renowacja istniejących dwuskładnikowych powłok malarskich na laminacie ponad linią wodną

Jeżeli istniejąca dwuskładnikowa powłoka poliuretanowa dobrze przylega do podłoża należy ją oczyścić, odtłuścić i przeszlifować papierem gradacji 320. Przygotowaną powierzchnię można zagruntować za pomocą farby podkładowej EPIFANES Epoxy Primer. Ubytki można uzupełnić szpachlą EPIFANES Fiberglass Filler, postępując zgodnie z podanymi wyżej wskazówkami. Uwaga – farby dwuskładnikowej nie można nakładać na istniejące powłoki jednoskładnikowe. Powłoki takie należy usunąć.

Linia wodna

Pas wodnicy należy nałożyć ok 5 cm ponad rzeczywistą linią wodną (przy pełnym obciążeniu). Oznacza to, że podwodny system sięga nad poziomem wody, przez co unika się ciągłego działania wody na farby przeznaczone do malowania ponad linią wodną. Do malowania linii wodnej przygotowano specjalną farbę EPIFANES Waterline Paint. Farba ta może być nakładana na istniejącą powłokę malarską, bądź po zastosowaniu Epifanes EPIFANES Fiberglassprimer.

Malowanie zęz z laminatu

Po przygotowaniu powierzchni jak opisano w punkcie „Przygotowanie powierzchni” postępować należy jak niżej:

Tabela nr 15

LpProduktLiczba warstw
Rozcieńczalnik i rozcieńczenie w proc
Czas schnięcia kolejnych warstw przy 18 st. CPapier ściernyUwagi
1.EPIFANES
Fiberglassprimer
1Brushthinner
for Paint&Varnish
0-5%
24 godziny320 suchy
2.EPIFANES
Bilgepaint
2Brushthinner
for Paint&Varnish
0-5%
24 godziny320 suchy

Powierzchnie antypoślizgowe – farby jednoskładnikowe

W celu uzyskania na pokładzie powierzchnie antypoślizgowych dwie ostatnie warstwy wybranej wyżej farby mogą być zastąpione przez EPIFANES Nonskid Deckcoating albo dwiema warstwami EPIFANES Monourethane do którego dodano proszek antypoślizgowy EPIFANES Nonskid Beads. Farby antypoślizgowe należy nakładać wałkiem, gdyż pędzel nie zapewni odpowiednio równej powierzchni. Tak pomalowany pokład powinno pozostawić się na 72 godz. aby system prawidłowo się utwardził.

Powierzchnie antypoślizgowe – farby dwuskładnikowe

W celu uzyskania na pokładzie powierzchnie antypoślizgowych do dwóch ostatnich warstwy EPIFANES Poly-urethane należy dodać proszek antypoślizgowy EPIFANES Nonskid Beads. Dwie ostatnie warstwy mogą być także zastąpione przez EPIFANES Nonskid Deckcoating albo dwiema warstwami EPIFANES Monourethane do którego dodano proszek antypoślizgowy EPIFANES Nonskid Beads. Farby antypoślizgowe należy nakładać wałkiem, gdyż pędzel nie zapewni odpowiednio równej powierzchni. Tak pomalowany pokład powinno pozostawić się na 72 godz. aby system prawidłowo się utwardził.

Laminat pod wodą

Do malowania kadłubów jednostek pod linią wodną przeznaczone są dwuskładnikowe farby epoksydowe, które następnie pokrywa się farbami przeciwporostowymi. Laminat należy przygotować jak opisano w punkcie „Przygotowanie powierzchni”. Rysy lub inne uszkodzenia laminatu pod wodą powinny zostać zaszpachlowane EPIFANES Epoxy Filler 1300. Pod linią wodną nie należy używać szpachlówki EPIFANES Fiberglass Filler. Po wyschnięciu całą powierzchnię laminatu przeszlifować suchym papierem ściernym gradacji 100, w celu utworzenia dobrej przyczepności. Następnie postępować należy jak niżej:

Tabela nr 16

LpProduktLiczba warstw
Rozcieńczalnik i rozcieńczenie w proc
Czas schnięcia kolejnych warstw przy 18 st. CPapier ściernyUwagi
1.EPIFANES
Interimcoat
1EPIFANES
Thinner D-601
0-10%
12 godzinnie szlifowaćPozwolić farbie utwardzać
się przez 5 dni.
Przed malowaniem antyfoulingiem odtłuścić
2.EPIFANES
Foul-away
2nie rozcieńczać6 godzinnie szlifowaćPozostawić minimum na
18 godzin przed wodowaniem.
Bez maksimum

W celu uzyskania maksymalnej ochrony kadłuba jednostki przed osmozą zaleca się zastosowanie programu „Osmosis prevention”. Po przygotowaniu kadłuba jak to opisano wyżej, należy przyjąć następujący schemat prac malarskich:

Tabela nr 17

LpProduktLiczba warstw
Rozcieńczalnik i rozcieńczenie w proc
Czas schnięcia kolejnych warstw przy 18 st. CPapier ściernyUwagi
1.EPIFANES
Interimcoat
1EPIFANES
Thinner D-601
0-10%
12 godzinnie szlifować
2.EPIFANES
Epoxy Coating HS
5EPIFANES
Thinner D-100
5-15%
16 godzin180 - 220 suchyJeżeli kolejne warstwy będą nakładane w czasie 16-72 godz.
szlifowanie nie jest konieczne.
3.EPIFANES
Interimcoat
1EPIFANES
Thinner D-601
0-10%
12 godzinnie szlifować
Pozwolić farbie utwardzać się przez
5 dni. Przed malowaniem antyfoulingiem odtłuścić
4.EPIFANES
Foul-away
2nie rozcieńczać6 godzinnie szlifowaćPozostawić minimum na
18 godzin przed wodowaniem.
Bez maksimum.